Notulen van de Algemene Ledenvergadering van de Bewoners Belangenvereniging Maliebaan en Omgeving (BBMO) op woensdag 8 september 2010 in het wijkbureau Utrecht Oost-Noordoost, F.C.Dondersstraat 1, Utrecht
Aanwezig: Ton van der Palen, Cyril Husmann, Leontien Glas en Henk Groeneveld. (bestuursleden). Alice Hoogenhout en Piet Dinghs ( aspirant bestuursleden). Rond 20 leden.
Afwezig met kennisgeving: Ria en Tom Kooij, Claudia Dijkgraaf, Cees Nauta, Saskia Donkers, Wout en Maya Buitelaar en Ronald Willemsen.
Opening 19.40 uur
Ton van der Palen, voorzitter van de vereniging, opent de vergadering, heet
iedereen hartelijk welkom en geeft het woord aan Marjan Wertwijn, wijkmanager. Een samenvatting van haar uiteenzetting over de werkzaamheden van het wijkbureau wordt apart bijgevoegd.
Na een korte koffiepauze:
1. de Algemene Ledenvergadering wordt door Ton van der Palen geopend om 21 uur.
2. De agenda blijft zoals voorzien.
3. Notulen van de vorige ALV liggen ter beschikking, worden gelezen en door de aanwezigen voorlopig goedgekeurd.
4. De jaarverslagen 2008 en 2009 liggen ter beschikking en worden door de vergadering goedgekeurd.
5. De financiële verslagen 2006 t/m 2009 van de penningmeester worden door de kascommissie (de Heren Peter Muller en Jaap Wolf) na enige opmerkingen en vragen, die door de penningmeester tot tevredenheid worden beantwoord, goedgekeurd. De gemeentelijke subsidie is in 2007 gestopt. Sindsdien kan gebruik worden gemaakt van het “leefbaarheidsbudget”.
Décharge van de penningmeester Cyril Husmann. De nieuwe kascommissie, bestaande uit de heren Lucas Crasborn en Hans Alsbach, wordt door de aanwezigen benoemd.
6. De verhoging van de jaarlijkse contributie van €13 naar €15 per wooneenheid wordt met algemene stemmen aangenomen. Het staat echter eenieder vrij om een veelvoud van de contributie te betalen, als er meerdere personen op één adres wonen.
7. Bestuursbenoemingen
De aftredende Bestuursleden Ton van der Palen en Leontien Glas worden met algemene stemmen herkozen.
De taak van penningmeester is in het afgelopen jaar overgenomen door Cyril Husmann. Henk Groeneveld blijft lid van het bestuur. Deze wisseling van taak wordt door de aanwezigen aanvaard.
Ton van der Palen stelt twee aspirant bestuursleden aan de vergadering voor. Het gaat om Alice Hoogenhout en Piet Dinghs. Ze worden bij acclamatie door de voltallige vergadering aangenomen en maken dus vanaf heden officieel deel uit van het bestuur van de BBMO.
8. Lopende zaken.
Van de ontwikkelingen worden de leden enkele malen per jaar op de hoogte gehouden via de nieuwsbrief “Rondom de Maliebaan”. De Maliebaan als beschermd stadsgezicht is voorlopig geen haalbare kaart. De wijk Utrecht Oost wel.
De Gemeentelijke afdeling Monumenten is bezig met een vervolgplan op het rapport Steenhuis. Een mogelijkheid tot herdruk van dat (goede, maar kostbare) rapport wordt nog onderzocht.
9. Rondvraag.
• Komt er wel of niet een fontein op de rotonde bij het Oorsprongpark? Levendige discussie.
• De oliebollengeur in december blijft een ergernis voor de bewoners rond het kruispunt. Dit valt onder de Hinderwet. De afspraak wordt gemaakt, dat deze en andere ergernissen voortaan structureel schriftelijk bij het wijkbureau worden gemeld met een CC’tje naar de BBMO.
• De vraag naar een toezichthouder, zoals in het Zocherplantsoen, leeft al langer bij het bestuur en zal steeds weer ter sprake komen in besprekingen met de overheid.
• Het Aartsbisschoppelijk paleis wordt drastisch verbouwd en krijgt in de toekomst een administratieve functie voor het aartsbisdom.
Hoewel de volgende punten al tijdens de toespraak van de wijkmanager ter sprake zijn geweest, worden ze hierbij voor de duidelijkheid aan de rondvraag toegevoegd:
• De discussie rond de reclame uitingen op de gevel van de makelaar op het kruispunt met de Burg.Reigerstraat resulteert in de overeenstemming om via Bettina van Santen na te gaan hoe zo’n vergunning bij de Gemeente tot stand komt. Daarna zal een afvaardiging van het BBMO bestuur met de makelaar gaan praten over de mogelijkheid om op een meer passende manier reclame te maken voor zijn bedrijf. Wellicht is er op deze manier een verbetering mogelijk.
• Het pand Maliebaan 35 staat al jaren te koop. Nu wordt er verbouwd t.b.v. een kinderdagverblijf. Er gaan geruchten, dat een privé persoon het pand had willen kopen, maar dat dit door de Gemeente Utrecht is afgewezen i.v.m. de bestemming. Het bestuur van de BBMO zal hierover navraag doen bij de Gemeente.
10. Sluiting van de vergadering door Ton van der Palen om 21.45 uur, waarna de aanwezigen nog een glaasje drinken en wat napraten. Om 22.30 uur worden de poorten gesloten.
Met vriendelijke groet,
Leontien Glas, secr.
Samenvatting van de toespraak van Marjan Wertwijn, wijkmanager van Utrecht Oost en Noordoost.
Aan de hand van een aantal schema’s maakt Marjan aan de BBMO leden duidelijk dat het wijkbureau een schakel is tussen bewoners en het college van B&W.
Eind jaren tachtig ontstonden de eerste 5 wijkbureaus. Marjan Wertwijn hoorde bij die groep starters. In die eerste jaren was het budget vooral bestemd voor stadsvernieuwing. Een goed voorbeeld is de toen verpauperde wijk Buiten Wittevrouwen, die door renovatie stilaan veranderde in de nu populaire yuppenbuurt.
In de jaren ’90 waren er al 10 wijkbureaus, kregen ze een publieksfunctie, werden wijkcommissies opgericht, kwamen er bewonersoverleggroepen en was er sprake van wijkmanagement overleg.
In het begin van de 21e eeuw werden diensten uitgebreid, kwamen er 10 wijkwethouders ( huidige wethouder van Oost/noordoost: Jeroen Krijkamp, D66)met maandelijkse spreekuren en werden 10 wijkraden opgericht. Van de burgers werd steeds meer initiatief verwacht.
In 2008 kreeg elke wijk een leefbaarheidsbudget van € 1.000.000,-. Dit jaar werd het teruggebracht naar €700.000,- per wijk en in het kader van bezuinigingen zal dat bedrag zeker nog verder dalen.
De wijkraad. Dit is een adviesorgaan waarin bewoners van een wijk zelfstandig en onafhankelijk gevraagd of ongevraagd advies uitbrengen aan het college van B&W.
De wijkmanager is verantwoordelijk voor de wijkvisie, de wijkanalyse en de begroting. Zij onderhoudt contacten met o.a. belangenorganisaties en is voorzitter van het wijkmanagement overleg, waaraan Stadswerken, Stadsontwikkeling, Dienst Maatschappelijk Ontwikkeling en Veiligheid deelnemen.
Om een goed functioneren te bevorderen is het van belang, dat goede ideeën, maar ook klachten, bij het wijkbureau worden gemeld. Bij voorkeur schriftelijk of per e-mail.
oost@utrecht.nl
Van daar uit kan worden bepaald, welke ambtenaren/wethouders/raadsleden dit onderwerp ter hand kunnen nemen.
Deze volgorde bevordert een meer effectieve gang van zaken. Goed voor de Gemeente, voor het stadsbestuur en uiteindelijk vooral goed voor de burgers.
Op een vraag uit het publiek over zwerfvuil antwoordde Marjan,dat het schoonmaken van de openbare ruimte in de toekomst integraal wordt aangepakt. Het streven naar “iedereen zijn eigen stoep vegen” is in de praktijk moeilijk haalbaar gebleken.
Het blijkt niet mogelijk om het “STADSBLAD” en “ONS UTRECHT” wekelijks huis aan huis te bezorgen. Maar elke woensdag liggen de recente exemplaren in de hal van het wijkbureau. Ze zijn daar af te halen.